торговельна мережа, банківські заклади, підприємства побуту тощо) та базових галузей господарства (паливно-енергетичного комплексу, сільського господарства, будівельної індустрії). Значний вплив на розвиток туризму мають природно-географічні, соціально-економічні, демографічні, історичні і, звичайно, політичні фактори. Туризм як сектор економіки. На межі ХХ-ХХІ ст. туризм став одним із найпотужніших секторів економіки, який об'єднує види людської діяльності, спрямовані на обслуговування як міжнародного туризму (в'їзний та виїзний), так і подорожей у межах країни проживання (внутрішній туризм). Міжнародні подорожі здійснює майже 700 млн туристів щорічно, а прибутки від міжнародного туризму перевищують 500 млрд доларів США. За обсягами експортних операцій туризм співмірний з обсягами торгівлі автомобілями та нафтою. Крім того, його розвиток визначають високі показники динаміки: близько 4-5% щорічного зростання світових туристичних відвідувань та понад 7% збільшення щорічних прибутків. Це — джерело валютних надходжень, відродження та збереження традицій, фольклору, народних промислів та зайнятості населення країн. Майже 62% міжнародних туристських подорожей здійснюється з метою відпочинку, на діловий туризм припадає 18%, а решта 20% припадає на інші цілі: відвідування знайомих та родичів, паломництво, лікування тощо. Майже 43% міжнародних туристів прибувають на відпочинок повітряним транспортом, 42% — автомобільним (автомобілі та автобуси), 7% — залізницею, 8% — морським транспортом. Останнім часом саме морські подорожі — круїзи — набувають значної популярності (мал. 44). Необхідність постійних міжнародних контактів з метою розвитку та координації туристських обмінів, узгодження політичних, економічних, соціальних і культурних аспектів
|