§ 26. Міжнародний туризм Існує кілька поглядів на туризм як явище суспільного розвитку. Туризм можна розглядати як специфічний вид міграцій. Туристи впевнені, що туризм — це їх діяльність під час відпочинку. Економісти розглядають туризм як галузь господарства, самостійний вид економічної діяльності з обслуговування туристів. Серед спеціалістів поширена думка, що туризм — це міжгалузевий комплекс, складова ринку послуг. Найбільш узагальнено поняття «туризм» визначають як тимчасове переміщення людей у вільний час з місця свого постійного проживання в іншу країну або місцевість у межах своєї країни з метою відпочинку, оздоровлення, пізнання навколишнього світу та отримання задоволення. Туризм має глибокі історичні корені та пов'язується з давньою традицією гостинності — ділитися хлібом з подорожнім. Його витоки пов'язані з періодом первісних переміщень людини з метою пошуку місцевостей і умов, придатних для проживання. В стародавніх Єгипті, Греції, Римі люди подорожували з метою відкриття та завоювання нових земель, участі в Олімпійських іграх, ознайомлення з культурою та природою інших країн, торгівлі та освіти, відвідування святих місць та розваг. Паломництво, поява університетів збільшили кількість мандрівників, головною метою яких були духовні, а не матеріальні потреби. Епоха Великих географічних відкриттів сприяла прокладанню нових маршрутів, розвитку інфраструктури гостинності: з'являються нові шляхи, заїжджі двори, корчми, перший обслуговуючий персонал — перекладачі. У XVIII-XIX ст. зростає кількість подорожей з метою відпочинку і розваг на природі, освіти, відвідування пам'яток античності та середньовіччя, оздоровлення. Розвиток пароплавства, залізниць, автомобілізму та авіації в ХІХ-ХХ ст. заклали основи масового характеру туристичних подорожей. Формуються міжнародні туристські центри у Франції, Італії, Швейцарії. Розвиток транспортної системи, використання в туристських цілях різних видів транспорту сприяли появі комплексного обслуговування туристів, готелів та ресторанів в їх сучасному розумінні. Задоволення потреб туристів відбувається завдяки складній взаємодії підприємств сфери послуг: закладів розміщення (готелі, мотелі та ін.), харчування (ресторани, кафе, їдальні тощо), використання різних видів транспорту, відвідування різноманітних закладів розваг (музеї, театри, парки розваг, казино та ін.). Завдяки діяльності туроператорів послуги, які надаються окремими підприємствами, комбінуються у тури, які включають у себе програму обслуговування на маршруті, що охоплює певну територію з її природними та культурно-історичними пам'ятками, об'єктами та явищами. Умовами для комфортного відпочинку є розвиток місцевої інфраструктури (транспорт,
|