дослідною базою, розміщення ринків збуту. Обмежимося тільки кількома прикладами, що демонструють загальні закономірності територіальної організації провідних галузей (мал. 32). Виробництво машин і устаткування для промисловості — важке машинобудування. На підприємствах важкого машинобудування виробляється технологічне устаткування для гірничодобувної, енергетичної, металургійної, машинобудівної та інших галузей промисловості. Продукція ця металомістка, виготовляється невеликими партіями (а то й взагалі поштучно, наприклад, атомні реактори або унікальні прокатні стани) на підприємствах з певними історичними здобутками, традиціями і, часом, секретами технології. Тож такі підприємства розміщені в країнах і районах, де є потужні бази конструкційних матеріалів, виробнича інфраструктура, певні традиції розвитку машинобудування. Наприклад, у США заводи важкого машинобудування зосереджені на Північному Сході і в Приозер'ї США, у Великобританії — в Ланкаширі й Мідленді, в ФРН — у промисловій зоні нижнього Рейну, в Росії — в Санкт-Петербурзі та Уралі, в Україні — в Донбасі та Придніпров'ї, в Японії — в зоні мегалополісу Токайдо. Автомобілебудування — основна галузь транспортного машинобудування. Тривалий час стан цієї галузі багато в чому визначав стан всієї економіки розвинутих країн. Під час розміщення автомобілебудівних заводів враховують як зв'язки з базами виробництва конструкційних матеріалів (вони «зав'язані» не тільки на постачанні металу, а й пластмас, гуми, композитних та оздоблювальних матеріалів, скла та ін.), так і можливості ринку збуту, особливо якщо ця галузь для країни експортна. Тож розміщення головного заводу в межах країни призводить до виникнення розміщення цілого «куща» субпідрядних виробництв. Прикладами виняткової ролі автомобілебудування, що є ядром машинобудівного комплексу, можуть бути райони Детройта в США, Тойоти (місто-супутник Нагоя) в Японії, Нижнього Новгорода в Росії. У 2002 p. у світі випущено понад 58 млн автомашин. Найбільше їх виробляють провідні країни світу (табл. 11). Авіакосмічна промисловість — наукоємна галузь. Вирішальним у її розміщенні є наявність у країні відповідної науково-дослідної бази, кваліфікованих кадрів у поєднанні з можливістю організації випуску високоякісних конструкційних матеріалів та комплектуючих практично усіх галузей наукоєм-ного машинобудування. Тому коло країн, що можуть випускати літаки, ракети, космічні апарати тощо, досить обмежене. Це США, які виробляють понад 1/2 світової продукції цієї галузі, в Європі — Франція і меншою мірою ФРН та Великобританія, на терені СНД — Росія й Україна, в Азії — Японія та Китай, хоча виробництво окремих моделей літаків налагоджується у все більшій кількості країн. Це, наприклад, Італія, Ізраїль, Аргентина, Бразилія, Індія, Польща, Чехія, Узбекистан, Грузія.
|